beatewillumsen

feb. 62 min

BEDRIFTSFOTO

Hvem er du? Hvem er bedriften din?

Har du tenkt på hvor viktig bilder er for bedriften din? Hvor viktig det er å vise hvem du eller dere er utad for potensielle kunder. I dagens samfunn skal det bare noen sekunder til - 3 sekunder sist jeg sjekket - før man har gjort seg opp et inntrykk og eventuelt går videre. Jeg merker det selv... Hvis bedriften representerer seg selv på nettsider eller i sosiale medier med dårlige bilder, så tar jeg meg i å tenke at de ikke er så nøye på det og at produktene eller tjenestene deres også er dårlige. Det er jo helt sikkert feil i de aller fleste tilfellene, men det er dessverre det inntrykket jeg får i løpet av de første sekundene jeg besøker en nettbutikk eller nettside.

Bildene som brukes i bedriften bør representere deg og din bedrift på en måte som gir en gjenkjennelseseffekt med tanke på hvilke produkter og tjenester bedriften leverer. En bank for eksempel trenger litt seriøse bilder som gir et utrykk av kvalitet, autoritet, seriøsitet.

Bedriftsportrett
Bedriftsfoto

Promotering av bedrift

En hudpleieklinikk sine bedriftsfoto vil for eksempel ha fokus på glød, friskhet, sunnhet.

Portrett til nettside for hudpleieklinikk og treningstøy

Bilder til årsrapport skal kanskje ha et tydelig fokus på samarbeid og kundeservice:

Miljøbilder til årsrapport - samarbeide

Illustrasjonsbilder - kundeservice

En coaching bedrift vil kanskje vise idemyldring, hygge og samarbeid.

Illustrasjonsbilde undervisning

Illustrasjonsbilde samarbeide og engasjement

Illustrasjonsbilde - samling med andre gründere

Gründersamling

Det er altså stor forskjell på bedriftsfoto, bedriftsportretter og bruksområdet til bildene. Noen velger et avslappet uttrykk, mens andre ønsker strammere portretter

Portrett med løs og ledig stil

Kreativt portrett av en nettbutikkeier

Portrett utendørs

Portrett i gammel fabrikkbygning for Fristed Arkitekter
Portrett i gammel fabrikkbygning for Fristed Arkitekter
Avslappet portrett
Avslappet portrett
Portrett med spennende bakgrunn
Portrettfotografering hjemme hos kokken
Klassisk portrett

Som du kan se av bildene over leverer jeg en variasjon av portretter i forskjellig stil. Uansett hvilken type portrettbilder som passer for deg og bedriften din, så er det viktig at de holder en viss kvalitet og at personen på bildet kjenner seg igjen, eller kanskje enda viktigere: personen er gjenkjennbar for andre. Portrettbildene bør byttes ut hvert 3.-5. år
 

 
For noen uker siden gjorde jeg en uformell spørreundersøkelse på LinkedIn hvor jeg spurte hvor gammelt profilbildet følgerne mine har. Heldigvis svarte de fleste at det var mindre enn ett år gammelt, noen svarte mellom 3 og 5 år gammelt, og noen enda færre svarte mer enn 5 år gammelt.
 

Hvis du/dere har portrettbilder av de ansatte på bedriftens nettside og det er mer enn 5 år siden bildene ble tatt, så er det på tide med nye bilder ;)

Hilsen Beate
 


    100
    0