Når en "vill" idé blir til virkelighet!

Oppdatert: mars 26


Det hele begynte høsten 2014, med et kveldskurs i grafisk design på Westerdals i Oslo...


Jeg hadde lenge kjent på frustrasjonen rundt det å lage lekkert design til produksjon av materiell, som jeg blant annet brukte i markedsføringen min. I drøye 1 1/2 år hadde jeg drevet for meg selv som fotograf og budsjettet for å leie inn andre til å gjøre denne jobben var lik 0,-. Jeg var ikke vanskelig å overtale når Henriette (lillesøster) ville ha meg med på et kurs i grafisk design, på Westerdals i Oslo høsten 2014. Kurset var et kveldskurs som gikk over 6 kurskvelder. Målet med kurset var at vi skulle bli flinkere til å jobbe med oppsett av tekster, lage layout og få litt mer innsikt i hva grafisk design handler om. Første kurskvelden fikk vi beskjed om å velge oss et prosjekt vi kunne jobbe med gjennom det seks uker lange kveldskurset. Vi kunne velge mellom et knippe ferdig utarbeidet forslag - eller vi kunne finne på noe selv. Vi valgte å jobbe med et felles fantasiprosjekt hvor vi "etablerte" det fiktive firma Helomvending. Vi skulle øve oss på å lage en forretnings profil, logodesign og vi skulle lage markedsføringsmateriell for produkter og tjenester.

Henriette og jeg har i mange år snakket mye om økonomi oss i mellom. Vi har delt tips og utfordringer og er nok litt over snittet interesserte i tema, i tillegg til at Henriette har en økonomiutdannelse. Det var derfor helt naturlig for oss når vi bestemte at Helomvending skulle levere nettkurs og foredrag innen tema privatøkonomi. Det fiktive firma vårt skulle også gi ut en økonomisk kokebok. Når det kom til boka skulle vi virkelig få boltre oss i forhold til grafisk design, og vi skulle også få kjenne på frustrasjon over hvor vanskelig designfaget faktisk er! Vi så for oss en layout med flotte illustrasjoner og et oppsett som liknet mer et "glossy" magasin, enn en tørr og kjedelig økonomibok. Det skulle være hyggelig å lese om økonomi og målet var at en skulle ha glede av boka selv om en ikke er interessert i økonomi. Siden dette var et rent fantasiprosjekt, hadde vi heller ingen begrensninger i tankene våre rundt hvordan dette firmaet skulle fungere og produktene som skulle skapes:)


I løpet av kurset fikk vi masse inspirasjon, og vi ble kanskje bittelitt bedre innen grafisk design, men det som ble aller mest tydelig for oss var at vi ønsket å realisere konseptet Helomvending på ordentlig. Navnet Helomvending står for det vi brenner for, nemlig snu dårlig vaner til gode. Snu på krona, bryte ut av fastlåste mønster og rett og slett ta en helomvending – når det trengs!

Siden våren 2015 har Henriette og jeg nå drevet Helomvending AS på fritiden. Vi har jobbet med en ørliten spire av en idé, som sakte men sikkert har vokst seg større og større. De siste årene har vi lansert flere nettkurs i privatøkonomi, holdt i gjennomsnitt 1 foredrag hver mnd. det siste året og rett før jul i 2017 kom boka vår ut! "Penger som varer lenger" er en økonomisk kokebok, spekket med bilder og illustrasjoner, en bok som minner mer om et "glossy" magasin, enn en tørr og kjedelig økonomibok - akkurat som vi så for oss i fantasiprosjektet vårt.

Men boka er så mye mer enn det. Her har vi samlet årelange erfaringer mellom to permer, med tyngden av selvopplevde utfordrende livssituasjoner og Henriettes økonomiutdannelse.



På baksiden av boka "Penger som varer lenger - et rikere liv" kan du lese dette:

"Vi ønsker å vise deg hvordan du kan få pengene til å strekke lenger ved å bli mer bevisst egne vaner, holdninger og rutiner i det daglige. Med både humor og alvor forteller vi tankevekkende historier og gir mange eksempler på hvordan du med enkle grep kan spare titusenvis av kroner i året. Vi gir også helt konkrete tips om hvordan du kan få oversikt over pengebruken og fordele pengene dine på en smartere måte. Til slutt viser vi hvordan du med enkle metoder kan få sparepengene dine til å formere seg. La deg inspirere til å ta kontroll over økonomien - en gang for alle!"


Det hører med til historien at designoppgaven ble tatt over av forlaget vårt som engasjerte en profesjonell designer (Ina Birgithe Martinsen). Henriette og jeg hadde aldri i verden klart å utføre den oppgaven på egenhånd. Selv om vi er tilhengere av å gjøre mye selv, er det faktisk visse ting det lønner seg å sette bort til andre:-)


Vi har hatt det utrolig mye gøy i prosessen med utallige fotograferinger til både bok og kurs, og i mai 2017 var vi i Skagen i Danmark for å samle sammen de siste bildene til bokprosjektet vårt. Skagen har fantastisk lys og nydelige naturfarger langs havet, og dette ble en naturlig lokasjon for oss.


Jeg er helt sikker på at Helomvending sakte men sikkert vil fortsette å utvikle seg. Hittil er det nesten 500 stykker som har meldt seg på ett eller flere av nettkursene våre og boka har solgt flere hundre eksemplarer og i tillegg har vi det siste året holdt i gjennomsnitt ca. 1 foredrag hver måned. Det er lov å være litt stolt av det! :D

Jeg har tatt alle bildene i boka (med et par unntak) og synes det har vært utrolig spennende og ikke minst utviklende å få jobbe med bildene til et så stort prosjekt som denne boka har vært.

Hvis du har lyst til å lese litt mer om Helomvending finner du nettsiden vår her:

Helomvending nettside

Har du lyst på litt lektyre, som potensielt kan spare deg for titusenvis av kroner, kan du kjøpe boka her:

"Penger som varer lenger - et rikere liv"

Her kan du ta en titt på nettkursene våre:

Nettkurs i privatøkonomi

Ønsker deg en fin dag!


#Bok #Illustrasjoner #helomvending

COPYRIGHT © FOTOGRAF BEATE WILLUMSEN 2020

Telefon: 952 67 960  - E-POST: beate@mittkreativegen.no  

MEDLEM AV NORGES FOTOGRAFFORBUND

ORGANISASJONSNUMMER: 971 246 790